Terugkeren op je werk na ziekte

Als je een tijd uit de roulatie bent geweest en je werk weer wilt oppakken, is dat spannend. Tijdens je afwezigheid heb je meestal wel contact met je leidinggevende en/of enkele collega’s gehad. Daadwerkelijk weer aan de slag gaan, is toch iets anders. Daar komt een zekere spanning bij kijken. Zeker als je nog twijfelt over wat je nu wel en niet aankan. ‘Kan ik het wel?’ ‘Houd ik het vol?’ ‘Als ik maar niet gelijk alles hoef te doen’. Bij re-integratie zijn er 3 veel voorkomende valkuilen.

Valkuil 1: met je leidinggevende heb je meestal al een gesprek gehad waarin je een plan hebt gemaakt hoe je weer terugkeert op je werkplek. Met welke activiteiten je gaat beginnen en met hoeveel uur. Een valkuil die veelvuldig voorkomt bij dit soort gesprekken is dat je vaak heel graag van alles wilt maar ook twijfels hebt. Je zegt bijvoorbeeld ‘ik kan weer beginnen met 2 uur per dag’ terwijl je lichaamstaal uitstraalt dat je het zelf niet gelooft. Je baas krijgt dan een tegengestelde of dubbele boodschap. Hoe begrijpelijk ook vanuit jouw kant, je werkgever raakt daarvan in de war. Wat moet hij of zij nu geloven, wat je zegt of wat je uitstraalt. Miscommunicatie ligt dan op de loer.

Valkuil 2: je bent net begonnen je werk op te pakken. De eerste paar weken gaan prima. Iedereen houdt er rekening mee dat je nog op de weg terug bent. Echter nadat de eerste weken voorbij zijn en iedereen weer gewend is aan het feit dat je op de werkvloer aanwezig bent, verschuift dat besef steeds meer naar de achtergrond. Dit sluipt er onbedoeld in. De kans op te snel te veel doen of toenemende irritaties worden steeds groter.

Valkuil 3: een van de meest voorkomende afspraken is dat je meer thuis gaat werken. Met de moderne communicatiemiddelen gaat dat ook prima. Je maakt afspraken met je baas over wat je thuis gaat doen en wanneer. Het voordeel hiervan is dat je je tijd zelf in kan delen zodat je ook overdag meer rustpauzes in kunt lassen, je geen reistijd hebt en de kans op overbelasting een stuk kleiner is. Nadeel is echter dat je vaak alleen met je baas contact hebt en weinig met je collega’s. Als je dan eens op je werk komt, krijg je soms vervelende opmerkingen van collega’s naar je hoofd: ‘ik ben ook wel eens moe waarom mag ik niet thuis werken’ of ‘wat voer jij nu eigenlijk uit thuis’. Je schrikt daarvan en de drempel naar werkhervatting op je werkplek verhoogt hierdoor.

Gelukkig zijn deze valkuilen ook te voorkomen. Hieronder enkele tips die je erbij helpen:

  • Als je twijfelt over wat je aankan, begin dan met het niveau waarvan je zeker weet dat je dit aankunt of iets eronder. Zo heb je rustig de tijd om je zelfvertrouwen op je werk en je activiteiten weer rustig op te bouwen.
  • Zorg voor voldoende hersteltijd. Zeker in het begin neemt herstel wat langer in beslag omdat je lichaam weer aan de vermeerderde activiteiten moet wennen.
  • Als je twijfelt geef dan aan waar je twijfels zitten. Zo geef je de mensen om je heen de gelegenheid met je mee te denken en bevordert dit het begrip over je aandoening en waarmee je aan het stoeien bent.
  • Als je een gesprek met je werkgever of met een collega voert. Check dan altijd even of hij/zij begrepen heeft wat je hebt gezegd. Vraag of er nog onduidelijkheden zijn. Zo maak je de kans op miscommunicatie kleiner.
  • Als je op je werk aanwezig bent en je werkzaamheden weer oppakt, is het logisch dat mensen bij je aankloppen om wat zaken over het werk te vragen. Wees helder over wat je wel en (nog) niet doet.
  • Als je veel thuis werkt, laat dan ook je collega’s weten waar je mee bezig bent en wanneer je telefonisch bereikbaar bent voor vragen. Zo houd je contact.
  • Kom je er niet uit? Schakel je bedrijfsarts in voor advies of zoek een sparringpartner buiten je organisatie

 

Wat doe jij om valkuilen bij re-integratie te voorkomen?

Annemiek de Crom heeft reumatoïde artritis en is gasttrainer voor de trainers van ReumaUitgedaagd! Zij is gespecialiseerd in werken met reuma.

Annemiek De Crom • 20 juni 2019

Plaats een reactie