Thuis in beweging

Heel veel mensen zijn in deze nare en rare tijd thuis, behalve de mensen in vitale beroepen. Voor mensen met een vorm van reuma is in beweging blijven heel belangrijk. Eigenlijk is het voor iedereen goed natuurlijk

Maar hoe doe je dat nu je minder vaak naar buiten kan en alle beweegactiviteiten dicht zijn. Zoals de beweegclubjes, sportscholen en sportverenigingen. Ook fysiotherapeuten hebben van hun beroepsvereniging het advies gekregen zoveel mogelijk online te begeleiden.

Daarom enkele tips.

Nederland in beweging

Als ik thuis werk, doe ik mee met Nederland in Beweging van Omroep Max. Nu ik heel veel thuis ben, doe ik dat dus dagelijks. Meestal rond 10.10 uur op NPO 1. De uitzending is natuurlijk ook terug te kijken.  Elke sessie duurt 15 minuten. Is dat te weinig, dan doe je er 2 achter elkaar of beter: 1 sessie ’s morgens en 1 sessie ’s avonds. Olga Commandeur geeft ook dagelijks via de Facebookpagina van omroep Max rond 18.00 uur een live training onder het motto: Heel Nederland Thuis in beweging.

Dokters van morgen

Vorig jaar was er in deze serie een aflevering over spieren. Fysiotherapeut Rob heeft 2 versies opgenomen van de 7 minute workout. Een lichte en een zwaardere variant. De lichtere doe ik ook regelmatig. Sommige oefeningen pas ik aan, aan mijn mogelijkheden. Bijvoorbeeld met de push-up’s (opdrukken) gebruik ik een hogere tafel of doe ze tegen de muur.

Medisch fitness

Doe je aan medisch fitness onder begeleiding van een fysiotherapeut? Veel fysiotherapeuten maken nu individuele programma’s die je thuis kunt doen. Misschien heb je er al een. Zo niet? Vraag dan wat je thuis kunt doen voor jouw specifieke aandoening.

Sportscholen

Ook sportscholen bieden trainingsprogramma’s of video’s aan hoe je thuis in beweging kunt blijven. Mijn sportschool biedt een licht, gemiddeld en zwaar circuitprogramma aan. Ze hebben ook korte video’s met uitleg van oefeningen.

Kijk goed of dit voor jou goede oefeningen zijn. Zo nee, dan pak je gewoon een andere oefening die wel kan. Je kunt ook oefeningen aanpassen door het gewicht dat zij aanraden te verlagen of bij kniebuigen minder diep door je knieën te zakken, enzovoorts.

En buiten zijn met het mooi weer is natuurlijk erg aantrekkelijk. Kijk eens of je de oefeningen in je tuin of op het balkon kan doen. Niemand die je raar aankijkt in deze tijden. Sterker nog je motiveert andere mensen om het ook te gaan doen.

Yoga

De ANBO (bond voor ouderen) biedt op haar website online stoelyoga aan. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag zijn de lessen om 10.00 uur live op hun Facebookpagina te zien, maar de lessen zijn ook op de website terug te kijken.

Er zijn ook andere yoga lessen online te volgen. Zo is er yoga centraal. Daar vind je online yoga lessen voor diverse doelgroepen, waaronder voor mensen met fibromyalgie en reuma. De lengte van de lessen zijn verschillend, van 10 minuten tot een uur. Ook zijn er lessen die je vanuit de stoel kunt doen. Dit is wel betaald. Het lidmaatschap bedraagt € 9,- per maand.

Astrid van Rens verzorgt ook online lessen, per kwartaal en per maand.  Zij heeft ervaring met vormen van reuma en weet ook oefeningen op maat aan te passen, geeft zij op haar website aan. Zij heeft een paar gratis lessen en verschillende vormen van betaalde lessen.

En doe je al yoga bij een yogacentrum of sportschool? Dan hebben ze je vast geïnformeerd of zij lessen via internet gaan geven. Zo niet? Vraag ernaar.

► Wat doe jij om thuis in beweging te blijven? Plaats je reactie hieronder.

Annemiek de Crom heeft reumatoïde artritis en is gasttrainer voor de trainers van ReumaUitgedaagd! Zij is gespecialiseerd in werken met reuma.

Annemiek De Crom • 26 maart 2020

RTV Noord heeft ’s morgens ook leuke oefeningen

Els Kobes • 30-03-20 21:23

Ik heb een hometrainer en fiets consequent elke dag een uur. Verder loop ik in huis regelmatig rondjes
Soms ook 2x de trap op en neer. Maar ivm mijn 2 knieprotheses zit hier geen regelmaat in. En we ruimen wat zaakjes op, soort van voorjaarsschoonmaak. Het therapeutisch zwemmen mis ik erg maar daar heb ik geen alternatief voor. Advies: blijf positief en blijf niet op je …. zitten.

Ria Franken • 30-03-20 11:11

Plaats een reactie